Zasada działania i cechy działania zaworów z napędem pneumatycznym

0
141
elektrozawory pneumatyczne

Wewnątrz korpusu siłownika pneumatycznego znajduje się tłok, który jest dociśnięty do ścianek kanału pneumatycznego za pomocą uszczelki. Sprężyna przesuwa tłok do położenia odpowiadającego stanowi początkowemu zaworu pneumatycznego (zamkniętego dla zaworów NC i otwartego dla zaworów NO). Tłoczysko siłownika z tarczą jest sztywno zamocowane do tłoka. W stanie zamkniętym dysk jest mocno dociskany do gniazda i stanowi uszczelnienie zaworu. Większość zaworów uruchamianych pneumatycznie posiada wskaźnik optyczny mechanicznie połączony z tłokiem zaworu.

Otwarcie i zamknięcie siłownika elektrozaworu pneumatycznego

Aby otworzyć zawór, do siłownika pneumatycznego musi być doprowadzone sprężone powietrze. Zawór pneumatyczny jest otwierany przez sprężone powietrze, które przesuwa tłok wraz z tłoczyskiem do góry, co powoduje również ściskanie sprężyny.

Aby zamknąć zawór, należy po prostu odpowietrzyć siłownik pneumatyczny. Tłok jest dociskany w dół przez sprężynę, dociskając tarczę do gniazda.

Pneumatycznie uruchamiany zawór jest otwierany wyłącznie przez ciśnienie sprężonego powietrza, a zamykany przez silną sprężynę. Dzięki temu zawory sterowane pneumatycznie są znacznie mniej zależne od właściwości medium przepływającego przez zawór niż zawory elektromagnetyczne.

Schemat sterowania zaworami uruchamianymi pneumatycznie

Do sterowania elektrozaworami pneumatycznymi stosowane są specjalne zawory elektromagnetyczne zwane zaworami pilotowymi lub rozdzielającymi. Zawory te są tak nazywane, ponieważ nie tylko odcinają medium, ale również redystrybuują je pomiędzy różnymi portami wlotowymi i wylotowymi.

Zawory pilotowe typu 3/2 służą do sterowania zaworami uruchamianymi pneumatycznie.

Elektrozawory pneumatyczne i pierwszy port, który się w nich znajduje jest podłączony do portu wlotowego siłownika pneumatycznego, port drugi jest podłączony do zasilania sprężonym powietrzem, a port trzeci pozostaje otwarty i służy do odprowadzania – odpowietrzania powietrza z siłownika pneumatycznego do atmosfery, gdy zawór siłownika pneumatycznego jest zamknięty.

Dopóki cewka zaworu pilotowego jest niewzbudzona, port 1 jest połączony z portem 3, a port 2 jest zamknięty. Dzięki temu do siłownika pneumatycznego nie jest doprowadzane sprężone powietrze, a sam siłownik pneumatyczny jest podłączony do atmosfery – zawór sterowany powietrzem jest zamknięty.

Kiedy napięcie jest przyłożone do cewki, port 1 jest połączony z portem 2, a port 3 jest zamknięty. Sprężone powietrze przepływa do siłownika pneumatycznego, powodując otwarcie zaworu pneumatycznego.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj